Next after Ukraine — Belarus: US trains activists to promote “reforms”

From Rusvesna.su

March 21, 2017

The US government, through USAID, is looking for a contractor to implement its Community Connections exchange program in Belarus. In particular, the Americans plan to train Belarusians to carry out “economic and social transformations” by encouraging active participation by citizens in democratic processes.

As part of the program, the Americans want to train activists who will go on a three-week internship in the US to exchange experiences, visit American organizations, and communicate with experts.

“CC is a comprehensive exchange program that supports the priorities of the US government in providing assistance to foreign states by familiarizing the civil society of Belarus, individuals, and public sector representatives, with democratic practices and the values of the free market, and encouraging them to implement economic and social transformations in Belarus,” — from the announcement posted on the website.

According to the document, among the main tasks of the program are familiarizing the participants with the advantages and challenges of a democratic society, as well as creating a professional environment for the realization of economic and social transformations in Belarus.

The amount of funds that will be allocated to the contractor for the CC program is not specified.

In the name of democracy

The US government is not the first to provide financial support for the formation of democratic values in Belarus through the agency for international development. But the financial assistance of the US State Department to the Belarusians, aimed at supporting democratic and fair governance in the country, is on the rise: in 2016 was $ 8.3 million, in 2015 this figure equaled $ 7 million. For 2017, $9 million is allocated for this purpose.

It is noteworthy that in December 2016 a grant for funding independent Belarusian media also appeared on the US government portal. As reported by RT, the US State Department will allocate $ 520,000 to non-profit organizations for training independent journalists in Belarus.

One of the recipients of the grant from the US State Department is the American National Endowment for Democracy (NED). As previously noted by the media, the same fund was also involved in financing of Ukrainian NGOs.

In Belarus, NED also provided financial support for election observers in 2014, and also supported human rights organizations and activists. In 2016, NED allocated more than $ 2 million for the development of civil society and support for free and independent media in the country.

Protests of the unemployed

American money came in handy: on March 15, in Minsk, a protest rally was held under the name of “March of the parasites” against State Decree No. 3 “On the Prevention of Social Dependence.” The protesters demanded not only the cancellation of the tax on parasitism, but also the resignation of the president. After the protests, President Lukashenko suspended tax collection for a year, although he did not cancel the decree.

Currently, the opposition — in the person of the BNK bloc Nikolay Statkevich and the Right-of-center coalition of Lebedko, Rimashevsky, and Gubarevich — is actively participating in the protest movement. Previously, the Belarusian media reported that Statkevich would lead the “March of Angry Belarusians,” which is scheduled for March 25 in Minsk. Without “orange revolutions”

Grants for Community

Connections exchange programs represents nothing so much as the desire of the US to create centers of influence in countries that are of interest to American special services, believes political analyst and Americanist Alexander Asafov.

“The goal is to influence civil society. Support local activists, educate and educate them, and create their own opinion leaders,” said the political scientist.

Asafov noted that the United States will have to spend heavily to implement this program in Belarus.

“The scenario of the Orange Revolution is old enough and worked out, but it will not work directly in Belarus, as it worked in Ukraine, without significant financial resources,” the expert said.

However, the situation in Ukraine is a significant help for the work of the US in Belarus. President Alexander Lukashenko knows this very well, Asafov underscores.

“Lukashenko understands that the import of the revolution from Ukraine is real, because those oppositionists who got street experience there are much more dangerous than those who are merely trained according to American programs,” the expert said. [On this subject, see also armed provocateurs.]

Note that earlier in an interview with Bloomberg, Alexander Lukashenko said that he was satisfied with the Belarusian opposition. “I do not need another opposition, I have to look to the one I have, keep it in today’s form,” said the President of Belarus.

Источник: http://rusvesna.su/english/1490168287

Advertisements

Prosecutors recognize another US-based NGO as ‘undesirable organization’

From RT
December 4, 2015

The Prosecutor General’s Office has recognized the US-Russia Foundation for Economic Advancement and the Rule of Law (USRF) as undesirable organization, banning Russian citizens and companies from any cooperation with it.

Agency spokesperson Marina Gridneva told reporters on Friday that the decision to put the NGO on the list of undesirable foreign organizations was made after prosecutors had thoroughly studied its work on Russian territory. She also noted that USRF is headed by a US citizen who has been banned from entering Russia until 2025.

USRF was registered in Russia in 2009 as an affiliate of the US group bearing the same name. The group states its mission as “support of market economy” and “strengthening the ties between Russian and the US.” It operates mostly through grants.

READ MORE: Prosecutors ban Soros Foundation as ‘threat to Russian national security’

Russia introduced the law on undesirable foreign organizations in late May this year. This act allows the Prosecutor General’s Office and the Foreign Ministry to create a proscribed list of “undesirable foreign organizations,” making the activities of such groups in Russia illegal. The main criterion for putting a foreign or international NGO on the list is a “threat to constitutional order and defense capability, or to the security of the Russian state.”

Non-compliance with the ban is punishable by administrative penalties, and for repeated and aggravated offenses can carry prison sentences of up to six years. Russian citizens and organizations that continue to work with banned groups would face administrative fines only.

Non-government groups in Russia and abroad criticized the new law as “exotic” and said that it could lead to Russia’s isolation from the international community. Russian sponsors of the law replied that it was more of a preventive measure and it was not targeting any particular organizations.

READ MORE: Foreign Ministry praises law banning undesirable foreign groups in Russia

Earlier this week the Prosecutor General’s Office listed George Soros’s Open Society Institute and the Open Society Institute Assistance Foundation as undesirable groups after finding them a threat to the foundations of Russia’s Constitutional order and national security.

In late July, the Russian Justice Ministry recognized the US National Endowment for Democracy as an undesirable group after prosecutors discovered the US NGO had spent millions on attempts to question the legitimacy of Russian elections and tarnish the prestige of national military service.

https://www.rt.com/politics/324719-prosecutors-recognize-another-us-based/

Washington wants “regime change” in Ecuador: “What is the CIA planning before Ecuador’s 2017 elections?”

Global Research, September 15, 2015
Silent Crow 14 September 2015

The United States does not lack institutions that continue to conspire, and that’s why I am using this gathering to announce that we have decided to expel USAID from Bolivia” Bolivian President Evo Morales

Washington wants Ecuador’s President Rafael Correa removed from power. Washington says it is concerned about the freedom of the press in Ecuador because their non-government organization ‘Fundamedios’ funded and supported by United States Agency for International Development (USAID), the National Endowment for Democracy (NED) and Freedom House among others is in the process of being shut down by the Correa government. According to Telesur’s report on September 10th “Fundamedios engaged “partisan political activities” by sharing material on its social media accounts, publishing articles unrelated to its stated mission and inserting itself into political debates in the country”which according to the National Secretariat of Communication or ‘Secom’ is prohibited under Ecuadorian law. The White House released a press statement on the same day:

We are very concerned about the increasing restrictions on freedom of expression and freedom of association in Ecuador, particularly the Ecuadorian government’s September 8 decision to initiate legal steps intended to dissolve Fundamedios, a non-governmental organization that monitors and defends press freedom.

An active civil society and tolerance of dissenting views are vital components of any democracy. We share international concern over the Ecuadorian government’s efforts to silence critical voices and deny its citizens access to a diversity of information and ideas. Freedom House, Human Rights Watch, the Committee to Protect Journalists, among others, have all spoken out in opposition to the government’s latest action against Fundamedios.

According to TeleSur ‘Fundamedios’ is funded by the NED and USAID:

The work of the organization mostly consists of issuing “alerts” regarding alleged attacks against journalists in Ecuador.  The organization is funded in part through a US$84,000 grant from the U.S.-funded National Endowment for Democracy. U.S. Ambassador to Ecuador Adam Namm told El Telegrafo that Fundamedios received US$300,000 in 2012 from USAID, which is receives its funds from the U.S. government

USAID and NED are in the business of “Democracy Promotion” which uses public money (from U.S. taxpayers) for secretive operations with the intention to support pro-U.S. governments with the help of political and social movements abroad. The goal is regime change.

Why Washington wants Correa Removed from Power

Since 2009, the world has seen what the Obama administration has done to sovereign nations in the name of democracy. Libya, Honduras and the Ukraine are some of the recent examples of U.S. foreign policy that has only proved to be disastrous on many levels. Ecuador would be added to Obama’s list of countries ripe for regime change.

First, Correa is a staunch ally of Latin America’s leftist governments of Bolivia, Venezuela, Nicaragua, Argentina and Brazil who are critical of U.S. Foreign policy. What makes matters worse for Washington was the closure of the Manta Air Force Base in 2009, a promise made by Correa in a 2006 campaign.

Washington wants a new government in Ecuador to reopen the Manta Air Force Base for surveillance and the so-called “War on Drugs”. In 2008, the New York Times reported that President Correa fired high ranking military officials who were loyal subjects of Washington:

Mr. Correa — who this month dismissed his defense minister, army chief of intelligence and commanders of the army, air force and joint chiefs — said that Ecuador’s intelligence systems were “totally infiltrated and subjugated to the C.I.A.” He accused senior military officials of sharing intelligence with Colombia, the Bush administration’s top ally in Latin America

The New York Times admitted that Correa’s administration is a challenge for U.S. policy makers regarding the “War on Drugs” and its presence in Latin America:

The gambit also poses a clear challenge to the United States. For nearly a decade, the base here in Manta has been the most prominent American military outpost in South America and an important facet of the United States’ drug-fighting efforts. Some 100 antinarcotics flights leave here each month to survey the Pacific in an elaborate cat-and-mouse game with drug traffickers bound for the United States.

But many Ecuadoreans have chafed at the American presence and the perceived challenge to the country’s sovereignty, and Mr. Correa promised during his campaign in 2006 to close the outpost

Reuters’ also reported in 2007 what Correa had said about the possibility of renewing the lease to the U.S. military“We’ll renew the base on one condition: that they let us put a base in Miami — an Ecuadorean base,” Correa said in an interview during a trip to Italy. “If there’s no problem having foreign soldiers on a country’s soil, surely they’ll let us have an Ecuadorean base in the United States.” Correa did make a good point.

Another reason Correa is on Washington’s “hit list” involves Wikileaks. Its founder Julian Assange was granted political asylum in an Ecuadorian embassy in London because he feared that if he ended up in U.S. custody over the secret files he released from Chelsea Manning to the world, could have him face an unfair trial in a U.S. courtroom. Ecuador granted Assange political asylum status where he still remains to this day. Neoconservative and former Presidential contender Sarah Palin said that Assange is an “anti-American operative with blood on his hands…Why was he not pursued with the same urgency we pursue al Qaeda and Taliban leaders?” Palin was saying that Julian Assange is in the same league as Al Qaeda so killing him is justified. Ecuador did take a stand to protect the life and liberty of Julian Assange, something Washington does not take lightly.

Ecuador’s Lawsuit against Big Oil

Litigation and various lawsuits against Chevron-Texaco has been going on for more than two decades which oil drilling operations which occurred between 1972 and 1990 in the Amazon as RT News reported in 2013:

Ecuador’s foreign ministry announced on Friday that the US has seemingly denied visas to a delegation that was set to travel to the UN General Assembly in New York to present their case regarding an ongoing dispute against Chevron-Texaco. According to the ministry’s official announcement, the visas for the five Ecuadorian nationals were returned by the US Embassy in Quito “without any explanation.”

That group was to present testimony during a special event at the UN regarding the ecological impact caused by Chevron-Texaco’s oil operations in the Amazon rainforest region of Ecuador – which contaminated two million hectares, according to the country’s government. At stake is a US$19 billion judgment awarded by an Ecuadorean court against Chevron for cleanup and ecological damage, which is currently being fought at The Hague.

Correa in Washington’s Crosshairs

From alliances with anti-Washington governments to the closure of the Manta Air Force Base, to protecting Julian Assange and a lawsuit against Chevron-Texaco for environmental damages to the Amazon, Correa is a target for regime change. Just remember back in history when the CIA orchestrated a coup against Ecuadorian President Carlos Julio Arosemena simply because he criticized the U.S. government and supported the Cuban revolution led by Fidel Castro. Correa has done a lot more to diminish U.S. power in Latin America than any other president in its current history.

Correa has accused the Central Intelligence Agency (CIA) earlier this year of “being increasingly involved in the political opposition with the avowed aim of dragging the country into chaos” and weaken the Ecuadorian government by “a series of coordinated nationwide protests.” Something Correa should be familiar with, after all the CIA attempted a coup in 2010 under Obama’s watch. One of the key reasons of the attempted coup by the Ecuadorian police was the Public Service Organic Law signed in 2010. It was designed to place regulations on public service workers namely the police and military and create a standard base of compensation instead of receiving their bonuses from foreign sources (the U.S. government) under Ecuadorian law. The main problem before the law was passed was that the police of Ecuador was receiving bonuses from the US embassy to spy on Ecuadorian politicians and others who were considered opponents of Washington.

Interestingly, Presidential hopeful Hillary Clinton was in Ecuador in June of that year to convince Correa to join the“Dark Side” but ultimately failed. U.S. Ambassador at the time was Heather Hodges who was assigned to disrupt and weaken the Correa government through USAID which contributed $40 million. The Ecuadorian police, military officials, USAID, NED, the CIA and a former president and a puppet of Washington during the Bush years, Lucio Gutiérrez who was ousted by the Ecuadorian people who demanded his resignation were all behind the coup plot.

Obama has 16 Months Left in Office

Will the Obama administration authorize another coup between now and 2016? It is Obama’s last 16 months in office since the first coup attempt. Correa knows he is on Washington’s “hit list” following his actions on Fundamedios who claim the freedom of speech is threatened as Washington threatens Julian Assange for exposing their crimes in Afghanistan and Iraq by killing of tens of thousands of civilians, which they tried to keep secret. Washington is consistent when it ignores the sovereignty of nations and bypasses international law on a regular basis.

Recently, the Confederation of Indigenous Nationalities of Ecuador (Conaie) and various trade unions called for a nationwide strike against the government, but many indigenous organizations opposed it. Telesur reported that WikiLeaks published diplomatic cables from the U.S. embassy in Ecuador from 2005 and 2006 that suggest members of CONAIE were interested in talking to U. S. Representatives within their own ranks including Vice President Santiago de la Cruz and Congressman Jorge Guaman who according to one cable “expressed interest in open dialogue.”Members of CONAIE also “asked the U.S. government to intervene with the president to get Conaie representatives back in these government institutions.” De La Cruz is described as “very interested in the possibility of visiting the U.S. on an exchange program,” and that he “appeared eager to engage in dialogue” with the U.S.  Wikileaks also released documents on Auki Tituana, a member of Pachakutik who also seemed interested.

Although representatives in both organizations have shown an interest in meeting with U.S. officials, other members are not so keen on the idea including Luis Macas, head of CONAIE. This is a positive sign that members within these indigenous organizations do not want to meet with U.S. diplomats.  Macas “has advised his organization to avoid dialogue with the U.S. government.” According to the cables “There appears to be division within the ranks of Pachakutik and (Conaie) on the level of interaction they should have with the Embassy”.

In 2007, Correa was an anti-neoliberal advocate was voted into power and has brought Ecuador political and economic stability. One other issue Washington is concerned about is what Correa said about the Dollarization” of the Ecuadorian economy; he said it was a “technical error” after pro-US president Jamil Mahuad adopted the U.S. dollar in 2000. Correa did acknowledge that it is a difficult process to move out of the U.S. dollar at this time, however, he does support a regional South American currency that would allow Ecuador to move out of the dollar which is something U.S. officials’ do not like to hear especially when the dollar is about to lose its reserve currency status.

What is the CIA planning before Ecuador’s elections in 2017?

It is important to note that if a presidential recall vote were to take place in Ecuador today at least 60% of the people would vote for Correa according to the main-stream media’s ‘CNN Spanish’ poll this past June. Correa proposed constitutional reforms including two bills that would increase inheritance and capital gains taxes on the ultra-wealthy. Anti-government protests followed, which later turned violent. That is something Washington wants to see more of right before Ecuador’s 2017 presidential elections.

Why Russia shut down National Endowment for Democracy (NED) fronts

Global Research, July 31, 2015
Consortium News 30 July 2015

The Washington Post’s descent into the depths of neoconservative propaganda – willfully misleading its readers on matters of grave importance – apparently knows no bounds as was demonstrated with two deceptive articles regarding Russian President Vladimir Putin and why his government is cracking down on “foreign agents.”

If you read the Post’s editorial on Wednesday and a companion op-ed by National Endowment for Democracy President Carl Gershman, you would have been led to believe that Putin is delusional, paranoid and “power mad” in his concern that outside money funneled into non-governmental organizations represents a threat to Russian sovereignty.

The Post and Gershman were especially outraged that the Russians have enacted laws requiring NGOs financed from abroad and seeking to influence Russian policies to register as “foreign agents” – and that one of the first funding operations to fall prey to these tightened rules was Gershman’s NED.

The Post’s editors wrote that Putin’s “latest move, announced Tuesday, is to declare the NED an ‘undesirable’ organization under the terms of a law that Mr. Putin signed in May. The law bans groups from abroad who are deemed a ‘threat to the foundations of the constitutional system of the Russian Federation, its defense capabilities and its national security.’

“The charge against the NED is patently ridiculous. The NED’s grantees in Russia last year ran the gamut of civil society. They advocated transparency in public affairs, fought corruption and promoted human rights, freedom of information and freedom of association, among other things. All these activities make for a healthy democracy but are seen as threatening from the Kremlin’s ramparts. …

“The new law on ‘undesirables’ comes in addition to one signed in 2012 that gave authorities the power to declare organizations ‘foreign agents’ if they engaged in any kind of politics and receive money from abroad. The designation, from the Stalin era, implies espionage.”

But there are several salient facts that the Post’s editors surely know but don’t want you to know. The first is that NED is a U.S. government-funded organization created in 1983 to do what the Central Intelligence Agency previously had done in financing organizations inside target countries to advance U.S. policy interests and, if needed, help in “regime change.”

The secret hand behind NED’s creation was CIA Director William J. Casey who worked with senior CIA covert operation specialist Walter Raymond Jr. to establish NED in 1983. Casey – from the CIA – and Raymond – from his assignment inside President Ronald Reagan’s National Security Council – focused on creating a funding mechanism to support groups inside foreign countries that would engage in propaganda and political action that the CIA had historically organized and paid for covertly. To partially replace that CIA role, the idea emerged for a congressionally funded entity that would serve as a conduit for this money.

But Casey recognized the need to hide the strings being pulled by the CIA. “Obviously we here [at CIA] should not get out front in the development of such an organization, nor should we appear to be a sponsor or advocate,” Casey said in one undated letter to then-White House counselor Edwin Meese III – as Casey urged creation of a “National Endowment.”

NED Is Born

The National Endowment for Democracy took shape in late 1983 as Congress decided to also set aside pots of money — within NED — for the Republican and Democratic parties and for organized labor, creating enough bipartisan largesse that passage was assured. But some in Congress thought it was important to wall the NED off from any association with the CIA, so a provision was included to bar the participation of any current or former CIA official, according to one congressional aide who helped write the legislation.

This aide told me that one night late in the 1983 session, as the bill was about to go to the House floor, the CIA’s congressional liaison came pounding at the door to the office of Rep. Dante Fascell, a senior Democrat on the House Foreign Affairs Committee and a chief sponsor of the bill. The frantic CIA official conveyed a single message from CIA Director Casey: the language barring the participation of CIA personnel must be struck from the bill, the aide recalled, noting that Fascell consented, not fully recognizing the significance of the demand.

The aide said Fascell also consented to the Reagan administration’s choice of Carl Gershman to head the National Endowment for Democracy, again not recognizing how this decision would affect the future of the new entity and American foreign policy. Gershman, who had followed the classic neoconservative path from youthful socialism to fierce anticommunism, became NED’s first (and, to this day, only) president.

Though NED is technically independent of U.S. foreign policy, Gershman in the early years coordinated decisions on grants with Raymond at the NSC. For instance, on Jan. 2, 1985, Raymond wrote to two NSC Asian experts that

“Carl Gershman has called concerning a possible grant to the Chinese Alliance for Democracy (CAD). I am concerned about the political dimension to this request. We should not find ourselves in a position where we have to respond to pressure, but this request poses a real problem to Carl.”

Currently, Gershman’s NED dispenses more than $100 million a year in U.S. government funds to various NGOs, media outlets and activists around the world. The NED also has found itself in the middle of political destabilization campaigns against governments that have gotten on the wrong side of U.S. foreign policy. For instance, prior to the February 2014 coup in Ukraine, overthrowing elected President Viktor Yanukovych and installing an anti-Russian regime in Kiev, NED was funding scores of projects.

A second point left out of the Post’s editorial was the fact that Gershman took a personal hand in the Ukraine crisis and recognized it as an interim step toward regime change in Moscow. On Sept. 26, 2013, Gershman published an op-ed in the Washington Post that called Ukraine “the biggest prize” and explained how pulling it into the Western camp could contribute to the ultimate defeat of Russian President Putin.

“Ukraine’s choice to join Europe will accelerate the demise of the ideology of Russian imperialism that Putin represents,” Gershman wrote. “Russians, too, face a choice, and Putin may find himself on the losing end not just in the near abroad but within Russia itself.” In other words, NED is a U.S. government-financed entity that has set its sights on ousting Russia’s current government.

A third point that the Post ignored is that the Russian law requiring outside-funded political organizations to register as “foreign agents” was modeled on a U.S. law, the Foreign Agent Registration Act. In other words, the U.S. government also requires individuals and entities working for foreign interests and seeking to influence U.S. policies to disclose those relationships with the U.S. Justice Department or face prison.

If the Post’s editors had included any or all of these three relevant factors, you would have come away with a more balanced understanding of why Russia is acting as it is. You might still object but at least you would be aware of the full story. By concealing all three points, the Post’s editors were tricking you and other readers into accepting a propagandistic viewpoint – that the Russian actions were crazy and that Putin was, according to the Post’s headline, “power mad.”

Gershman’s Op-Ed

But you might think that Gershman would at least acknowledge some of these points in his Post op-ed, surely admitting that NED is financed by the U.S. government. But Gershman didn’t. He simply portrayed Russia’s actions as despicable and desperate.

“Russia’s newest anti-NGO law, under which the National Endowment for Democracy on Tuesday was declared an “undesirable organization” prohibited from operating in Russia, is the latest evidence that the regime of President Vladimir Putin faces a worsening crisis of political legitimacy,”

Gershman wrote, adding:

“This is the context in which Russia has passed the law prohibiting Russian democrats from getting any international assistance to promote freedom of expression, the rule of law and a democratic political system. Significantly, democrats have not backed down. They have not been deterred by the criminal penalties contained in the ‘foreign agents’ law and other repressive laws. They know that these laws contradict international law, which allows for such aid, and that the laws are meant to block a better future for Russia.”

The reference to how a “foreign agents” registration law conflicts with international law might have been a good place for Gershman to explain why what is good for the goose in the United States isn’t good for the gander in Russia. But hypocrisy is a hard thing to rationalize and would have undermined the propagandistic impact of the op-ed.

So would an acknowledgement of where NED’s money comes from. How many governments would allow a hostile foreign power to sponsor politicians and civic organizations whose mission is to undermine and overthrow the existing government and put in someone who would be compliant to that foreign power?

Not surprisingly, Gershman couldn’t find the space to include any balance in his op-ed – and the Post’s editors didn’t insist on any.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on this offer, click here.

http://www.globalresearch.ca/why-russia-shut-down-national-endowment-for-democracy-ned-fronts/5466119

US funds “Occupy Central” in Hong Kong, promotes sedition

Image: While the Washington Post would have readers believe National Endowment for Democracy (NED) is in the business of promoting “freedom of expression” and “democracy” the corporate-financier interests represented on NED’s board of directors are anything but champions of such principles, and are instead notorious for principles precisely the opposite. 

He [McCain] said, “A year ago, Ben-Ali and Gaddafi were not in power. Assad won’t be in power this time next year. This Arab Spring is a virus that will attack Moscow and Beijing.” McCain then walked off the stage.
http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/11/the-arab-spring-a-virus-that-will-attack-moscow-and-beijing/248762/

US Now Admits it is Funding “Occupy Central”
By Tony Carlucci
Land Destroyer Report,  October 1, 2014

Just as the US admitted shortly after the so-called “Arab Spring” began spreading chaos across the Middle East that it had fully funded, trained, and equipped both mob leaders and heavily armed terrorists years in advance, it is now admitted that the US State Department through a myriad of organizations and NGOs is behind the so-called “Occupy Central” protests in Hong Kong. 

The Washington Post would report in an article titled, “Hong Kong erupts even as China tightens screws on civil society,” that:

Chinese leaders unnerved by protests elsewhere this year have been steadily tightening controls over civic organizations on the mainland suspected of carrying out the work of foreign powers.

The campaign aims to insulate China from subversive Western ideas such as democracy and freedom of expression, and from the influence, specifically, of U.S. groups that may be trying to promote those values here, experts say. That campaign is long-standing, but it has been prosecuted with renewed vigor under President Xi Jinping, especially after the overthrow of Ukrainian President Viktor Yanukovych following months of street demonstrations in Kiev that were viewed here as explicitly backed by the West.

The Washington Post would also report (emphasis added):

One foreign policy expert, who spoke on the condition of anonymity to discuss a sensitive subject, said Putin had called Xi to share his concern about the West’s role in Ukraine. Those concerns appear to have filtered down into conversations held over cups of tea in China, according to civil society group members.

“They are very concerned about Color Revolutions, they are very concerned about what is going on in Ukraine,” said the international NGO manager, whose organization is partly financed by the National Endowment for Democracy (NED), blamed here for supporting the protests in Kiev’s central Maidan square. “They say, ‘Your money is coming from the same people. Clearly you want to overthrow China.’ ”

Congressionally funded with the explicit goal of promoting democracy abroad, NED has long been viewed with suspicion or hostility by the authorities here. But the net of suspicion has widened to encompass such U.S. groups as the Ford Foundation, the International Republican Institute, the Carter Center and the Asia Foundation. 

Of course, NED and its many subsidiaries including the International Republican Institute and the National Democratic Institute do no such thing as “promoting democracy,” and instead are in the business of constructing a global network of neo-imperial administration termed “civil society” that interlocks with the West’s many so-called “international institutions” which in turn  are completely controlled by interests in Washington, upon Wall Street, and in the cities of London and Brussels.

The very concept of the United States ”promoting democracy” is scandalous when considering it is embroiled in an invasive global surveillance scandal, guilty of persecuting one unpopular war after another around the planet against the will of its own people and based on verified lies, and brutalizing and abusing its own citizens at home with militarized police cracking down on civilians in towns like Ferguson, Missouri – making China’s police actions against “Occupy Central” protesters pale in comparison. “Promoting democracy” is clearly cover for simply expanding its hegemonic agenda far beyond its borders and at the expense of national sovereignty for all subjected to it, including Americans themselves.

In 2011, similar revelations were made public of the US’ meddling in the so-called “Arab Spring” when the New York Times would report in an article titled, “U.S. Groups Helped Nurture Arab Uprisings,” that:

A number of the groups and individuals directly involved in the revolts and reforms sweeping the region, including the April 6 Youth Movement in Egypt, the Bahrain Center for Human Rights and grass-roots activists like Entsar Qadhi, a youth leader in Yemen, received training and financing from groups like the International Republican Institute, the National Democratic Institute and Freedom House, a nonprofit human rights organization based in Washington.

The article would also add, regarding NED specifically, that:

The Republican and Democratic institutes are loosely affiliated with the Republican and Democratic Parties. They were created by Congress and are financed through the National Endowment for Democracy, which was set up in 1983 to channel grants for promoting democracy in developing nations. The National Endowment receives about $100 million annually from Congress. Freedom House also gets the bulk of its money from the American government, mainly from the State Department.

Pro-war and interventionist US Senator John McCain had famously taunted both Russia’s President Vladimir Putin and President Xi Jinping’s predecessor in 2011 that the US subversion sweeping the Middle East was soon headed toward Moscow and Beijing. The Atlantic in a 2011 article titled, “The Arab Spring: ‘A Virus That Will Attack Moscow and Beijing’,” would report that:

He [McCain] said, “A year ago, Ben-Ali and Gaddafi were not in power. Assad won’t be in power this time next year. This Arab Spring is a virus that will attack Moscow and Beijing.” McCain then walked off the stage.

Considering the overt foreign-funded nature of not only the “Arab Spring,” but now “Occupy Central,” and considering the chaos, death, destabilization, and collapse suffered by victims of previous US subversion, “Occupy Central” can be painted in a new light – a mob of dupes being used to destroy their own home – all while abusing the principles of “democracy” behind which is couched an insidious, diametrically opposed foreign imposed tyranny driven by immense, global spanning corporate-financier interests that fear and actively destroy competition. In particular, this global hegemon seeks to suppress the reemergence of Russia as a global power, and prevent the rise of China itself upon the world’s stage.

The regressive agenda of “Occupy Central’s” US-backed leadership, and their shameless exploitation of the good intentions of the many young people ensnared by their gimmicks, poses a threat in reality every bit as dangerous as the “threat” they claim Beijing poses to the island of Hong Kong and its people. Hopefully the people of China, and the many people around the world looking on as “Occupy Central” unfolds, will realize this foreign-driven gambit and stop it before it exacts the heavy toll it has on nations that have fallen victim to it before – Libya, Syria, Ukraine, Egypt, and many others.

Source:
http://landdestroyer.blogspot.ca/2014/10/us-now-admits-it-is-funding-occupy.html

Also:
http://www.globalresearch.ca/us-now-admits-it-is-funding-occupy-central-in-hong-kong/5405680